Arkib Viewers

Monday, December 21, 2009

COFFEE BREAK!! (9) : komen untuk seseorang...

Assalamualaikum.. seperti biasa, ruangan ini selalunya hamba gunakan sebagai cara utk hamba lepaskan sesuatu yang tersimpan di hati atau luahan rasa hamba sendiri.. Pertama sekali, hamba tak pernah rasa apa2 atau tersinggung atau makan hati sekiranya mana2 pihak sama ada individu atau pun berkumpulan atau juga dari mana2 persatuan dan pertubuhan atau sesiapa sahaja yang mana mereka2 tidak mempercayai dengan amalan hamba ini iaitu amalan BUDI SUCI SEJATI. kerana apa?? kerananya setiap manusia itu mempunyai kepercayaannya sendiri, keyakinannya sendiri dan juga kehendak mereka sendiri.. kerana itulah manusia letaknya di peringkat tertinggi di dalam hierarki makhluk yang paling tinggi tarafnya berbanding dengan makhluk2 lain yang yang diciptakan Allah S.W.t

apa yang hamba kesalkan ialah dimana sekiranya seseorang itu tidak bersehaluan dengan hamba, makanya tidak perlulah utk mempersendakan hamba dan sebagainya. diantaranya mempersoalkan tentang kewujudan thread ini, (kalau nak jawab secara kasar.. suke ati GUA laa!!), selain itu cuba P.M forumer2 lain ajak masuk kutuk sama2.. , cuba tanye soalan berulang-ulang... Yang sebenarnya hamba pon pening dengan segelintir masyarakat yang mana satu bangsa dan satu agama pulak tue dengan hamba... apatah lagi kononnya anak kepada guru silat gayong or something ke aperr kerr.. lantak lahh..

tak kira lah taekwondo kerr.. silat lincah kerr.. Judo kerr.. ninjutsu kerr.. kita tak boleh nak membanding-bandingkan diantara seni2 tersebut.. kesemuanya ada kelebihan dalam kelas2 mereka yang tersendiri.. sama laa macam orang yang membandingkan cikgu seni dengan cikgu matematik... mana boleh kita kata cikgu matematik lebih pandai dari cikgu seni, kerana mereka berada dalam dua kelas yang berbeza diantara satu sama lain.. malah keduanya mungkin cikgu terbaik dalam kelas masing2.. begitu juga dengan keyakinan seseorang.. kita tak boleh mengubah tahap keyakinan seseorang itu atau memaksa mereka utk mengubah pendirian mereka.. contoh orang yang tak boleh maju: 'kenapa persatuan lain takde sebok2 nak huraikan kat dalam internet kau pulak sebok2??'... kenapa nak kena ikut orang.. orang buat baru kita buat, orang mencangkung kita mencangkung.. ape punya fikiran laa.. masih macam katak di bawah tempurung.. buka sikit minda..

kalau asyik nak ikut orang lain... bila nak maju.. orang tak buat.. kita jangan buat.. orang kata RAHSIA.. kita pn anggap itu adalah RAHSIA, walhal tak tau pun mana RAHSIA atau pun bukan..  kenapa kita tak boleh jadi orang yang pertama??? kalau semua orang ikut orang.. sape yang jadi orang yang pertama kat dunia nie??? kalau gitu tak muncul lah Hitler dan fahaman Fasism nye, tak muncul lah Bill Gates dan operating Windows, tak muncullah Iskandar Zulkarnain, tak muncullah manusia2 hebat... fikirlah kawan.. kamu bukannya budak2 lagi.. cara kamu langsung tidak menampakkan kedewasaan kamu.. apakah dengan cara mempersendakan orang lain kamu mendapat kegembiraan yang kekal???? sikit2 compare ngn mane2 persatuan/pertubuhan, sikit2 cakap orang tak buat, persatuan lain tak buat... dah kenapa.. atau nak kena guna bahasa kasar kerr?? contohnya.. 'eh, kau peduli ape.. dan bla..bla..bla...' contohnya sahajalahh..

Jadi kepada yang berkenaan, jangan sempitkan pemikiran kita.. jangan jadikan diri kita spt katak di bawah tempurung.. jangan.. jangan.. dan jangan.. makin kamu berbalas2 di sini makin menampakkan kelemahan diri kamu.. makin menampakkan kerendahan taraf kefahaman kamu.. jadi hentikanlah.. makin kamu berbalas juga makin 'hot' lah thread ini.. rating pembaca makin naik.. itu positifnya lahh.. kalau rasa tak suka.. tak payah masuk pun takpe.. tak kesah.. bukan semua orang boleh terima hamba tahu.. contohnya.. bagi kita di zaman ini, 'lighter' ialah suatu perkara yang orang dah jadi tak heran ponn.. harganya pun sekitar RM1.. tapi cuba kita kembali di masa silam dan kita tunjuk lighter kat orang 'zaman batu'.. agak2 boleh jadi giler tak mereka, petik lighter keluar api pun dianggap 'magic' dan silap2 lighter tuh disembah sebagai tuhan pulak..  tapi kalau lah orang zaman batu tuhh hidup beribu-ribu tahun bagaimana mereka lihat bagaimana perjalanan kewujudan lighter itu sendiri, maka, mereka boleh menerimanya sebagai suatu perkara yang biasa sahaja..

macam tue lahh BSS.. BSS nihh cumalah seperti percikan api yang orang tgh welding tuhh sebenarnya.. cerita di sebalik perkara sebenar.. contohnya penerangan asas laa.. BSS itu ialah keilmuwan, mana datangnya keilmuwan itu.. datangnya dari pengaplikasian CAHAYA.. mana datangnya CAHAYA itu tadi.. dah masuk ketuhanan pulak.. CAHAYA NUR MUHAMMAD.. lepas tuh makin atas.. makin atas.. jadi bila orang tak faham.. kalau tiba2 nak cerita pasal BSS.. samalah macam lighter itu tadi kalau bagi kat orang zaman batu, diorang tak boleh nak percaya punya.. jadi, macam kamu yang mungkin tak mendalami ketasawwufan.. makanya kamu tak jumpa itu RAHSIA yang ALLAH S.W.t bekalkan.. kalau orang kata BSS itulah RAHSIA.. meh sini jumpa hamba.. kau faham ke takk... BSS itu pengaplikasian.. yang RAHSIAnya itu pada HAQ yang ada pd setiap manusia di dunia ini termasuklah kamu..

Macam hierarki Ketassawufanlah.. kalau tiba2 kita cerita kat orang pasal HAQ orang percaya kerr?? kena gelak dan diperlekehkan ada laa.. belum masuk bab CAHAYA, belum masuk bab NUR MUHAMMAD, belum cerita pasal KAROMAH, BAROKAH... tapi cuba kalau kamu bermula dari bawah dari peringkat SYARIAT, HAKIKAT, TARE'QAT, MAKRIFAT dan masuk bab seterusnya yang lebih tinggi.. maka saudara tak berani pun memperlekehkan ilmu ALLAH S.W.t yang maha luas ini... kerana itulah hamba kata.. dalam perjalanan saudara dari TAUHID ke TASAWWUF mungkin saudara akan jumpa dengan jawapannya jua.. insyaallah.. dan mungkin sampai masa nanti saudara jua akan ketemu dengan RAHSIA NYA yang Maha BESAR... insyaallah juga.. jadi fikir-fikirkanlah kembali apa yang hamba cuba sampaikan ini, diharap teguran ini menjadikan kamu seorang dewasa dan juga berfikiran lebih jauh dan positif.. Assalamualaikum~

No comments:

Post a Comment