Arkib Viewers

Monday, December 31, 2012

Questions & Answer ~ Mengenai Budi Suci Sejati dari sudut pandang seseorang


soalan ini pernah diajukan oleh salah seorang hamba Allah di thread hamba dimana dia bertanyakan mengenai statement yang dikeluarkan oleh Dr. Amran Kasimin.. jadi hamba pon cuba membidas dan menghuraikan dengan cara yang cukup professional selari dengan persoalan yang dikemukakan...


walaupun yang sebenarnya, bab kesesatan nie dah berkali-kali dihuraikan tetapi ianya pasti akan timbul jua dari masa ke semasa.... yang sebenarnya dah lama dah hamba ingin huraikan  mengenai Dr. Amran Kasimin, tetapi masih tidak berkesempatan lagi. Malah memandangkan tiba-tiba pula nak timbulkan topik mengenai nya takut pula menyinggung mana-mana pihak. tetapi disebabkan dah terkeluar soalan dari forumer sendiri, makanya, hamba pun berbesar hatilah untuk menjawabnya secara ringkas dan sepadat mungkin....

Hamba Allah yang membuat kenyataan itu... menurut blog katanya dia seorang pengkaji BSS.. malangnya apa yang dikaji pon hamba tidak pasti.. apatah lagi dia pun bukan dan tidak pernah menjadi seorang ahli BSS pun walaupun sehari, inikan pula ingin memberikan hujah mengenai amalan Budi Suci Sejati. Apa yang menariknya ialah si hamba Allah ini mengeluarkan suatu kenyataan yang begitu 'kontra' dari apa yang BSS anjurkan. malah.. lagipula hamba Allah ini katanya mendapat sumber dari rujukan internet juga dan buku-buku sejarah.....  (buku sejarah yang mana satu, Wallahualam.) berikutan kenyataannya itu jika dilihat dari suatu sudut, makanya dia menceritakan suatu kisah pada zaman kerajaan majapahit kalau tidak silapnya. Apabila timbul sahaja suatu ilmu yang dapat menumbangkan pihak musuh dari jarak jauh, makanya, begitu senang seseorang itu menyamakan sesuatu keilmuwan itu misalan nya. Yang menjadi musykilnya, apakah hamba Allah itu sendiri wujud pada waktu itu atau dah hidup dan lahir ke semasa kisah si cau pandan tuhh.. dan dia BEGITU YAKIN kerr dengan tudingan jari nya kepada keilmuwan BSS ini bahawanya amalan yang diceritakan dalam kisah lagenda tersebut adalah amalan Budi Suci Sejati.


hamba cuba ambil semula petikan kenyataannya dan akan cuba menghuraikan secara berhemah dan professional..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dr. Amran Kasimin: 
Ketika bertapa, latihan jiwa dilakukan. Di antaranya, ialah duduk bersila dengan mengosongkan ingatan dalam keadaan menghadap matahari naik dengan memejamkan kedua belah mata, meletakkan tapak tangan kanan di atas lutut kanan dan tapak tangan kiri di atas riba. Turun-naik nafas juga dijaga, bagaikan mendengar degupan jantung. Perlakuan dan kedudukan zahir yang menyerupai pertapaan Buddha, menyebabkan ilmu itu dinamakan ilmu Buddha Suci yang akhirnya bertukar menjadi ilmu Budi Suci. Ilmu ini, iaitu yang diperolehi melalui pengasingan diri (tapa) itu dikembangkan di Indonesia dan kemudiannya di Malaysia di tahun enam puluhan.



JAWAPAN: Sejak bila pula Keilmuwan Budi Suci Sejati ini ada pertapaan.. dan yang paling lucu, adakah dia tahu tentang 'buddha tsu chi' yang disebut-sebutkannya itu. apa yang cuba dijelaskannya yang sebnarnya lebih kepada teknik 'YOGA', dan secara dasarnya YOGA dari hindu/Buddha bukannya BUDDHA. tetapi perihal menjaga turun naik nafas itu pula ada sedikit persamaan dengan senaman TAI CHI.. atau tenaga dalam.. malah dia berkata tentang pengasingan diri.. mana ada persatuan BSS menganjurkan 'pengasingan diri' untuk memperolehi amalan ini.. Dan perlu diingat... Pertapaan itu sendiri tak menjadi salah sebenarnya... Malah Rasulullah sendiri mengasingkan diri ke Gua Hira' untuk bertafakur. Dan teknik turun naik Nafas juga amatlah elok untuk diamalkan selagi ianya tidak bersalahan dengan akidah dan Tauhid seseorang.

Dr. Amran Kasimin: 
Untuk mendapatkan keberkesanan yang maksimum, juga untuk menggabungkan latihan fizikal dan spiritual, ilmu Budi Suci mempunyai kaedah-kaedah tertentu yang perlu dipatuhi.Untuk mempelajari ilmu tersebut, seseorang murid itu perlu menyediakan bahan-bahan tertentu, di antaranya ialah:
  • Seekor ayam jantan yang telah tumbuh taji.
  • Tujuh jenis kuih Melayu.
  • Tiga meter kain putih.
  • Daun kelur.
  • Sepiring pulut kuning.

JAWAPAN: Sekali lagi agak lucu jika melihat dari senarai 5 perkara tersebut. Dah macam mengarut pulak. Tak tahu lahh kalau dia mereka-rekanya atau mendapat dari sumber laman-laman web 'kejawen'.. apa yang pastinya.. langsung tiadanya penggunaan kelima-lima perkara tersebut.. kalau ada macam itu sudah tentu ianya boleh menjadi Fitnah kepada Umum apatahkan pula nak jamu siapa benda-benda tu semua???.. so tak relevan lagi lahh kenyataan itu.

Dr. Amran Kasimin: 
Ketika sebelum menurunkan ijazah,guru akan membaca ungkapan-ungkapan di bawah ini yang akan diikuti oleh murid berkenaan. Hal sedemikian dilakukan dalam keadaan bersalaman seperti yang dijelaskan.
  • Membaca Bismillah hingga akhir.
  • Asyhadu alla ilaha ilallah. La haulawala quwwata illa billahi laliyil-'aziim.
  • Aku mohon keramatnya Syeikh Subandari, Sheikh Maddi, SheikhHuri, Ya Hanafi, Ya Shafie, Ya Maliki, Ya Hanbali, Ya Allah, Ya Allah,Ya Allah.
  • Aku mohon kepada Allah berkat keramatnya, supaya Allah melindungi diri daripada pukulan (atau tujuan-tujuan lain). Ya Allah selamatkan diriku. Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah. Ya Hayyu, Ya Qayyumu, La Yamut.
Dengan ini maka tamatlah pengurniaan ijazah. Murid berkenaan dibenarkan mengamalkannya, serta mengadakan latihan di padang, atau di tempat-tempat tertentu yang disediakan selepas majlis tersebut. 



JAWAPAN: Yang hanya betul cumanya mengucap dua kalimah syahadah dan juga membaca ungkapan basmallah. itu tidak menjadi salah langsung dalam agama islam. yang menjadi salah ialah dua kalimah syahadah menjadi 1 kalimah syahadah.. seperti perkara point nombor 2 itu. Kerana apa?? sebelum ini kann hmba pernaha kata hamba banyak pengalaman dimana jika ada orang kerasukan cuba suruh mereka mengucap dua kalimah syahadah, tentu tak akan perfect punya, mereka tidak akan sanggup untuk mengungkap kalimah yang kedua. kerana JIN mempunyai sebab tertentu atas kenapa tak dapat mengungkapnya, nantilah hamba cuba huraikan di lain post. lagi satu BSS mengucap dua kalimah syahadah dahulu barulah membaca basmallah. yang di atas itu sudah terbalik. apa yang tertera di atas juga tiada langsung persamaan dengan keilmuwan Budi Suci Sejati. so sekali lagi tak boleh diterima pakai..

Dr. amran Kasimin: 
Terdapat sebanyak 13 jurus atau langkah dalam amalan ilmu Budi Suci, iaitu jurus tumbuk, jurus siku kebelakang, jurus tolak dan tekan, jurus tolak, lambung musuh, jurus tarik buang dan jurus untuk membuang senjata dari tangan musuh.Jurus-jurus ini adalah jurus biasa , manakala jurus berikut dinamakan jurus bahaya atau jurus maut. Jurus-jurus tersebut dinamakan jurus tusuk jantung, jurus kerat leher, jurus potong perut, jurus senjata memakan diri dan jurus garis keselamatan diri.


JAWAPAN: 13 Jurus??? macam Nasrul Haq jerrr.. lagi sekali lagi tak sama.. ungkapan JURUSAN itu sendiri ada hamba huraikan dalam posting yang lepas-lepas.. cuba semak semula. Nama-nama JURUS itu juga tak sama.. apatah lagi BSS mempunyai 50 JURUSAN yang perlu dipelajari. 

Dr. Amran Kasimin: 
Selain daripada jurus-jurus yang dijelaskan, terdapat satu jenis jurus yang dinamakan dengan jurus pengunci. Jurus dilakukan dengan bacaan tertentu dengan mengisyaratkan kedua belah tapak tangan kepada musuh, seumpama kelakuan menikam sesuatu yang dilakukan serentak dengan hentakan tumit kanan ke tanah,yang disertai dengan menahan nafas. Dengan berbuat demikian musuh akan terkaku, tidak boleh bergerak, sama ada ke hadapan, kanan atau kiri,yang diistilahkan sebagai "terkunci". 


JAWAPAN: Dah nampak sangat sam dengan Nasrul Haq, jurusan itu dinamakan 'satu per empat alip' yang mana seseorang itu akan terkunci. dan kelakuan menikam dan menahan nafas itu adalah sama dengan ilmu kebatinan bukannya ilmu HAQ seperti yang BSS anjurkan. harap maklum.

Dr. Amran Kasimin: 
Untuk mepelajari ilmu Budi Suci ini,seseorang itu hendaklah berupaya melakukan sesuatu yang disuruh oleh agama Islam, dan jangan meninggalkan sesuatu yang disuruh, terutamanya sembahyang lima waktu, puasa dan sebagainya. Selain daripada syarat-syarat asas ini, syarat-syarat lain ialah jangan menzalimi orang lain. Ilmu yang dipelajari bukan untuk menunjuk-nunjuk, takbur atau dilakukan untuk sesuatu yang salah. Jangan bongkak, jangan mudah marah dan dapat mengawal diri.


JAWAPAN: Tiada pula BSS anjurkan begitu, langsung tak sama. Pasal sembahyang dan Puasa itu terpulanglah pada individu tersebut untuk melakukannya, Amalan budi Suci Sejati tak memaksa langsung, tetapi AGAMA ISLAM yang meletakkan perkara-perkara itu adalah dalam Hukum WAJIB. Dan Budi Suci Sejati hanyalah amalan tambahan yang mana ianya cuma amalan yang ditambah sahaja dalam kehidupan. Tiada kena mengena dengan bersolat, soal hukum hakam Fekah mahupun beribadat. Mengenai bongkak, riak dan takbur itu pula sudah tentu mana-mana amalan sekalipun mengajar muridnya supaya jangan Riak dan Takabbur kerana itu adalah sifat Syaitan yang nyata... Jadi tidak salah rasanya amalan Budi Suci Sejati juga mengajar ahlinya supaya bersifat merendah diri dan juga saling memaafi dalam sesuatu perkara.

Terima Kasih

7 comments:

  1. yess.. i hear about that... sy ada baca blog sbelah yg membangkang bss ni... penjelasan admin terbaik... but i'm curious about something about bss... blh x bg email atau apa2 chat utk sy berhubung terus dengan admin...

    ReplyDelete
  2. yess.. i hear about that... sy ada baca blog sbelah yg membangkang bss ni... penjelasan admin terbaik... but i'm curious about something about bss... blh x bg email atau apa2 chat utk sy berhubung terus dengan admin...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Admin
    Maaf tuan, sekedar pandangan saya drpd
    hasil pencerahan guru2. BSS bukan amalan tambahan. Tp adalah pelengkap kepada rukun islam. Setiap org dh ada nafas. Maka ianya bukanlah ilmu yg ditambah. Tp telah ada sejak manusia pertama diciptakan.

    Maaf zahir dan batin

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Admin
    Maaf tuan, sekedar pandangan saya drpd
    hasil pencerahan guru2. BSS bukan amalan tambahan. Tp adalah pelengkap kepada rukun islam. Setiap org dh ada nafas. Maka ianya bukanlah ilmu yg ditambah. Tp telah ada sejak manusia pertama diciptakan.

    Maaf zahir dan batin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada tak Cara nak buang ilmu budi sejati Dan ilmu gerak ni buat selama lamanya ?

      Delete
  5. Maaf Saya nak Tanya Ada tak Cara nak buang ilmu budi sejati ni Saya dah tak tahan dah banyak Kali Cuba nak buang tetapi masih gagal kalau tuan tahu Cara nak buang ilmu budi sejati Dan ilmu gerak ni tolong la bagitau Saya siapa yg boleh membuangnya Dan siapa yg boleh membatalkan perjanjian ini buat selama lamanya

    ReplyDelete
  6. Kenapa nak buang ilmu yg haq. Konsep budi suci sejati pun x faham. Adess
    Perjanjian apa yg buat dulu. Betul ker ada blajar BSS bro. Ilmu gerak mana yg ambik. Carilah guru mana yg hang blajar dulu kan senang.

    ReplyDelete