Arkib Viewers

Tuesday, December 4, 2012

Adab Pergaulan & Tingkahlaku menurut Al-Quran & Al-Sunnah : BAB 5 - MENEPATI JANJI


Perkara yang sangat dituntut terhadap orang Islam ialah menunaikan 
janji setelah berjanji sama ada sesama muslim ataupun sebaliknya. Menunai 
setiap apa yang dijanjikan sangat dituntut dalam Islam sama ada perkara yang 
dijanjikan itu kecil ataupun besar selagi perkara itu tidak membawa kepada 
maksiat atau pergaduhan. 

Firman Allah dalam al Quran: 

‘Dan tunai olehmu akan janji sesungguhnya janji itu sesuatu tanggungjawab’ 
                                                                                         
                                                                                           (Surah Al-Esw: 34) 

Dalam ayat di atas Allah s.w.t. menyuruh semua hamba-Nya supaya 
menepati janji apabila dia berjanji dan hendaklah berpegang dengan janji apabila 
seseorang itu telah berjanji pada waktu dan tarikh yang dijanjikan. Maka 
hendaklah dia tunaikan pada waktu dan  tarikh yang telah dipersetujui itu, 
walau apapun halangan mestilah menepatinya. Peningkatan prestasi serta 
lambang keperibadian muslim yang baik dan disenangi adalah terletak pada 
ketegasan dalam menepati janji. Andainya terdapat sesuatu yang tidak boleh 
dielakkan, hendaklah dibatalkan ataupun diubah tarikh dan waktunya secara 
terbaik seperti isytihar kalau bedanji dengan pihak umum atau secara telefon 
sekiranya dengan individu, supaya pihak lain tidak ternanti nanti.

KEDUDUKAN JANJI 

Menunaikan janji adalah diwajibkan ke atas setiap muslim yang membuat 
janji tidak terkecuali melainkan apabila terdapat keuzuran, maka ia boleh 
ditangguhkan ataupun sebagainya sepertimana telah dijelas di atas tadi. 
Persoalan menepati janji amat dituntut dalam Islam kerna menepati janji ini 
merupakan penyempurnaan keperibadian seorang muslim dalam agama Islam, 
sepertimana sabda Rasulullah s.a.w. 


‘Tanda orang munafik itu ada tiga perkara apabila bercakap dia berbohong, 
apabila berjanji dia mungkiri janji dan apabila dia diamanahkan dia 
mengkhianati’. 
                                                                       (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Dalam berjanji amat penting untuk  mengingati dan ditunaikan kerana 
nilai diri seseorang muslim sebahagian daripadanya terletak pada kedudukan 
dan tanggungjawab menepati janji. Seandainya berjanji dan seringkali tidak 
ditepati maka kepercayaan orang lain terhadap seseorang itu semakin menurun 
dan berkurangan. Sebab itulah jangan mudah menerima janji serta berhati-hati 
terlebih dahulu, sekiranya diterima adakah boleh ditepati atau sebaliknya. 
Rasulullah s.a.w. amat berpegang dengan  janji. Setiap janji Rasulullah tidak 
pernah mencuaikannya bahkan dia tunggu sehingga pihak yang dijanjikan itu 
datang menemuinya. Kisah ini sepertimana didwayatkan dalam satu hadis 
daripada Abdullah bin Abi alHamsa' ra. berkata: 

‘Aku telah membuat satu perjanjian dengan Rasulullah sebelum dia dibangkitkan 
menjadi Rasul, dengan menjual suatu barang, setelah terdapat baki yang tidak 
dapat diselesaikan ketika itu dan aku berjanji untuk datang menyelesaikannya di 
suatu tempat, maka aku terlupa perjanjian yang dibuat bersamanya. Kemudian 
aku teringat selepas tiga hari maka aku datang. Tiba-tiba aku dapati Rasulullah 
berada di tempat itu, lalu beliau berkata, "Wahai pemuda! Sesungguhnya kamu 
telah menyusahkan ke atas aku, aku berada di sini semenjak tiga hari menunggu 
kamu". 

                                                                                         (Riwayat Abu Daud) 

Dari hadis di atas timbul persoalan mengapa Rasulullah amat berpegang 
pada janji sehinggakan beliau sanggup tunggu sampai tiga hari berturut-turut? 
Untuk menjawabnya perlu dijelaskan  kedudukan janji pada syariat. Ia 
merupakan suatu tanggungjawab sebagai  satu amanah yang mesti ditunaikan 
antara dua orang yang berjanji, setelah  dipersetujui antara dua belah pihak, 
maka apabila mengingkari perjanjian yang telah dipersetujui bererti 
mengabaikan amanah. Oleh itu kedudukan orang yang demikian adalah 
munafik sepertimana dijelaskan oleh Rasulullah dalam hadis tersebut di atas 
yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.


Sebab itulah umat Islam disuruh  menunaikan janji apabila mereka 
berjanji. Sekiranya diragui tidak dapat menunainya jangan sekali-kali membuat 
janji, kerana ia adalah berat dan membawa kepada salah satu tanda daripada 
tanda-tanda munafik. (RujukIbnu Haiar Al-Asqalani. 1978. hlm. 218, juzuk 22) 
Seorang penyair telah mengambarkan sikap mungkir janji dengan tujuan untuk 
menghindarkan daripada sikap tidak menepati janji bila seseorang itu berjanji 
dengan katanya: 


Jangan kamu merungut apabila suatu masalah tidak dapat diatasi. 
Sesungguhnya penyempurnaan terhadap satu janji dalam suatu perkara dengan 
perkataan "Ya". 

Sebaik baik perkataan “Ya” selepas "Tidak", dan seburuk buruk perkataan 
"Tidak" selepas pengakuan "Ya". Sesungphnya "tidak” selepas "ya”, suatu yang 
tidak diingini. maka dengan perkataan "tidak", mulalah meringan meringankan 
tanggungjawab, dan mulalah hidupmu dipandang ringan yang membawa 
penyesalan selama lamanya. 


Dan apabila kamu berkata "Ya", maka sabarlah terhadap kesanggupan itu, 
dengan tujuan menjayakan perianjian  bagi mengelak bersalahan janji untuk 
menjauhi dari kamu dikeji. 









No comments:

Post a Comment