Arkib Viewers

Wednesday, February 1, 2012

PERIHAL BSS : Kewujudan Makhluk Manusia

Segala paparan di dalam siri ini telah di edit dari segi gaya bahasa, pengisian ayat, makna, istilah dan susun atur ayat yang lebih sesuai untuk pembacaan. Pengalaman membacanya sekali lagi di sini adalah berbeza dengan pengalaman membacanya di blog terdahulu.... harap maklum... Terima Kasih
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Di dunia cipataan Allah S.W.T. ini yang penuh dengan kekayaanNya, Maka dengan penuh Rahsia dan hikmahNya yang hanya diketahui oleh Dia Yang Maha Mengetahui, maka diciptakan makhluk-makhluk yang pelbagai rupa bentuk dan jenis, bergolong-golong dan bangsa, ada yang melata, yang terbang, yang bersayap, yang bercahaya dalam pelbagai warna, malah masing-masing terjadi dalam sumber-sumber yang berbeza-beza dimana menunjukkan betapa KayaNya Allah S.W.T. itu sendiri yang mampu menciptakan pelbagai kehidupan malah mempunyai keunikannya yang tersendiri.

 Makhluk yang digelar manusia ialah suatu makhluk yang amat tinggi tarafnya berbanding dengan makhluk-makhluk yang lain. Diciptakan dengan bahan atau sumber yang penuh Rahsia tetapi dianggap dari sumber yang penuh hina iaitu segumpal Tanah. Makhluk manusia juga dilantik sebagai khalifah di dunia ini sesuai dengan firmanNya yang bermaksud :

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." mereka berkata:"Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."

 Jadi sebagai makhluk yang bergelar manusia yang mempunyai derajat yang tinggi di sisi TuhanNya, maka, manusia itu tadi telah diciptakan dengan 3 elemen penting yang menjadikan manusia itu Hidup dan bernafas di bumiNya sehinggalah sampai masa dia dipertemukan semula kepada Allah S.W.T..... 3 Elemen atau asas binaan makhluk manusia itu adalah seperti berikut :


JASAD
ROH
NAFAS

JASAD merupakan elemen kejadian ciptaan Allah S.W.T. yang mana ianya berbentuk, mempunyai rupa dan warna, boleh dilihat dengan mata kasar, dapat dihancurkan dan dapat dikaji oleh sesama manusia. Jasad yang tiada ROH dan NAFAS ibarat bekas yang tidak berisi air, cuma bekas kosong atau ibarat sebuah patung.

ROH pula merupakan elemen kejadian ciptaan Allah S.W.T yang mana ianya tidak berbentuk, tidak mempunyai rupa dan warna, tidak boleh dilihat dengan mata kasar, tidak boleh dihancur dan dihapuskan, dan pengkajian tentangnya adalah sangat terhad oleh sesama manusia. ROH yang tiada JASAD dan NAFAS ibarat seperti air yang tidak berbekas, tidak dapat dipegang dan digunakan atau dimanfaatkan.

NAFAS pula merupakan elemen kejadian ciptaan Allah S.W.T. yang juga adakalanya digelar 'nyawa' yang merupakan elemen yang penuh dengan KERAHSIAAN. NAFAS diibaratkan seperti tali penghubung diantara JASAD dan ROH atau diibaratkan sebagai tali yang menghubungkan layang-layang dan si pemain layang-layang.

Ketiga-tiga elemen itu saling berkaitan diantara satu sama lain yang membawa maksud, tanpa salah satunya maka bukanlah manusia gelarannya. Keilmuwan Budi suci Sejati sangat berkait rapat dengan ketiga-tiga elemen ini dan akan dibincangkan dalam posting akan datang...

terima kasih

No comments:

Post a Comment