Arkib Viewers

Friday, February 1, 2013

Perihal BSS : Matlamat, Prinsip dan Rukun Dalam BSS (I)

Segala paparan di dalam siri ini telah di edit dari segi gaya bahasa, pengisian ayat, makna, istilah dan susun atur ayat yang lebih sesuai untuk pembacaan. Pengalaman membacanya sekali lagi di sini adalah berbeza dengan pengalaman membacanya di blog terdahulu.... harap maklum... Terima Kasih

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Assalamualaikum W.B.T.

Seperti tajuk yang tertera seperti yang di atas, makanya, Amalan Budi Suci Sejati yang sedang kita menanggung ini adalah merupakan suatu keilmuwan yang mempunyai halatujunya tersendiri. Bila dikatakan ianya mempunyai halatuju, sudah tentu ianya mempunyai matlamat yang perlu dicapai. Setiap perkara di dunia ini mempunyai matlamat yang tertentu sesuai dengan keadaan dan juga kehendak perkara itu, contohnya anda bekerja untuk apa... sudah tentu untuk mendapatkan wang bagi perbelanjaan keluarga, untuk menaiktaraf kehidupan anda dan sebagainya. Begitu juga mengapa anda makan dan minum, matlamatnya adalah untuk menghilangkan fitrah lapar dan dahaga, untuk menjaga kesihatan, supaya mendapat tenaga dari zat makanan tersebut. Atau mengapa perlu anda tidur, sudah tentu matlamatnya untuk menghilangkan keletihan, mendapat rehat secukupnya, segar dihari kemudian, dan juga berkaitan dengan kesihatan mental dan fizikal. Oleh kerana manusia itu fitrahnya dijadikan sebagai makhluk 'berkehendak', maka setiap perkara yang kita lakukan di dunia ini adalah pasti tertakluk di bawah matlamat dan halatuju yang perlu dicapai dengan apa yang kita usahakan.

Di setiap organisasi yang diwujudkan di dalam dunia kita ini, kesemuanya mempunyai matlamat dan halatuju, malah mempunyai prinsip dan juga rukun (Teras) yang perlu diikuti oleh ahli-ahli naungannya. Apakah matlamat penubuhan, halatuju yang perlu dicapai, prinsip yang harus dipegang dan diikuti, juga sesetengahnya yang mempunyai rukun-rukun atau digelar teras dan punca awal sehingga tertubuhnya sesebuah pertubuhan atau sesebuah organisasi tersebut. Negara kita Malaysia juga mempunyai rukun nya tersendiri yang digelar Prinsip Rukun Negara dan masih lagi dipegang dari 31 Ogos 1970 oleh Majlis Gerakan Negara hinggalah kini tanpa sebarang perubahan.

Jika diistilahkan dari sudut bahasa, matlamat, rukun dan prinsip mempunyai maksud-maksudnya yang tersendiri...

MATLAMAT : Matlamat membawa maksud suatu perkara atau TUJUAN atas usaha dan daya atau PERKARA YANG INGIN DICAPAI setelah melakukan sesuatu atau suatu perkara yang menjadi HASIL DARI USAHA-USAHA YANG DILAKUKAN.

PRINSIP : Prinsip pula membawa maksud perkara-perkara yang mana menjadi PEGANGAN atau apa yang dijadikan KEFAHAMAN dimana ianya membezakan CARA atau SIFAT dari seseorang atau sesuatu prinsip yang dipegang oleh orang lain.

RUKUN : Rukun pula membawa maksud TERAS atau SUATU SIRI yang sebenarnya merupakan UNDANG-UNDANG perkara yang MEMPUNYAI KETERTIBAN dimana ianya harus DILAKSANAKAN dan dijadikan PANDUAN bagi sesuatu perkara yang menjadi prinsip atau PEGANGAN.


jadi jelaslah di sini bahawa perbezaan-perbezaan yang terdapat pada tiga ungkapan itu yang mana ianya membawa maksud dan pengistilahan yang berlainan diantara satu sama lain. Di dalam Keilmuwan Budi Suci Sejati itu sendiri juga terdapat nya ketiga-tiga perkara tersebut dimana ianya harus dipegang oleh ahli-ahli yang Ber-BSS antara mereka sedar ataupun tidak malah ianya sangat penting dalam memahami apa sebenarnya amalan yang sedang dipelajari dan yang sedang kita menanggung ini.

Menurut kajian penulis selama bertahun-tahun, MATLAMAT BSS (Halatuju BSS) ialah hanya ada 1, manakala PRINSIP BSS pula ada 3... dan RUKUN dalam BSS pula berjumlah 5 kesemuanya... Sebelum hamba cuba menghuraikan kesemua perkara-perkara tersebut, adalah lebih baik penulis cuba menjelaskan kekeliruan diantara PRINSIP BSS dan RUKUN BSS itu sendiri.

sehingga ke hari ini, ramai dikalangan ahli BSS itu sendiri hanya berpegang dan mempercayai bahawa terdapatnya 5 prinsip dalam BSS. Apa kandungan prinsip itu semua adalah benar sama sekali. Tetapi kekeliruan kecil itu hanyalah atas kerana perkataan tersebut adalah kurang sesuai dengan isi perkara tersebut. yang sepatutnya 5 perkara prinsip itu sebenarnya ialah RUKUN BSS.. bukannya PRINSIP BSS.. kerana apa???

kerana 5 isi perkara yang dikatakan PRINSIP itu sebenarnya ialah RUKUN jika dilihat dari 'isi kandungan' rukun itu sendiri.


Undang-Undang pengistilahan RUKUN dan PRINSIP :

Yang Pertama- RUKUN perlulah teratur atau tersusun mengikut urutan tetapi PRINSIP tidak
Yang Kedua- RUKUN perlulah lengkap ke-semuanya barulah dipanggil RUKUN dan adakalanya ianya dianggap tidak sempurna atau tidak lengkap bagi sesetengah RUKUN, tetapi PRINSIP tidak begitu, malah jika ada satu PRINSIP yang tidak dipegang pun tidak jadi perkara yang amat besar.

contoh RUKUN islam:

1. Mengucap dua Kalimah Syahadah
2. Sembahyang 5 waktu
3.Berpuasa di bulan Ramadhan
4. Membayar zakat
5. Mengerjakan haji ke Mekah


contoh RUKUN negara:

1. Kepercayaan kepada Tuhan
2. Kesetiaan Kepada Raja dan negara
3. Keluhuran perlembagaan
4. Kedaulatan Undang-undang
5. Kesopanan dan kesusilaan



------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Dari keterangan di atas, maka, dapatlah dibuat kesimpulan, bahawanya PRINSIP BSS yang 5 yang selama ini dipegang oleh ahli-ahli Budi Suci Sejati adalah merupakan RUKUN atau TERAS BSS yang sebenarnya. Seperti huraian di atas, Maka atas sebab itu maka ungkapan RUKUN perlulah digunapakai bukannya PRINSIP.. tetapi terpulanglah pada mana-mana individu atau persatuan jika masih ingin menggunapakainya, ianya hanyalah kekeliruan kecil sahaja yang langsung tak memberikan apa-apa impak negatif kepada Amalan Budi Suci Sejati itu sendiri. tetapi mungkin salah dari segi undang-undang bahasa atau penggunaan ayat atas sesuatu perkara tersebut sahaja.


Kenapa BSS mempunyai MATLAMAT??? atau wujudkah MATLAMAT dalam BSS??

jawapan bagi persoalan itu ialah YA.. ianya memang WUJUD dan sepatutnya ADA.. kerana bagi setiap makhluk sendiri pun perlukan MATLAMAT dalam kehidupan mereka, hatta haiwan dan juga tumbuh-tumbuhan. Bagi perkumpulan atau pertubuhan dan organisasi pula mestilah mempunyai MATLAMAT dalam apa yang mereka juangkan dan perkenalkan.. MATLAMAT itu merupakan TUJUAN. Samalah seperti amalan Budi Suci Sejati itu sendiri, mungkin ramai yang tidak sedar akan pokok perkara ini. Ada yang hanya belajar dan jadi ikut-ikutan. ada yang belajar dan mendalami. Ada yang tak belajar tetapi dah pun memahami Matlamat amalan Budi Suci Sejati itu tadi, malah ada juga yang tak tahu pun apa MATLAMAT sebenar BSS dari amalan Jurusan, Isi pokok Badan, dan sebagainya itu apa sebenarnya yang mereka perlukan dan kejarkan mengapa mereka perlu buat itu semua, apa hasil yang diperolehi dengan berbuat demikian dan sebagainya...

Untuk apa PRINSIP dalam BSS?? perlu ker PRINSIP dalam BSS dalam kehidupan sehari-harian??

Prinsip dalam amalan Budi Suci Sejati amatlah perlu dalam kehidupan kita sebagai pengamal Budi Suci Sejati, kerana tanpanya ibarat kita tiada PEGANGAN dalam mana kita mengamalkan keilmuwan Budi Suci Sejati ini. PEGANGAN dan KEFAHAMAN yang kita pegang itu tadi bukanlah diada-adakan tetapi lebih kepada suatu perundangan atau 'guide-line' supaya kita lebih berhati-hati dalam segala perilaku dan tindakan kita demi menjaga PEGANGAN atau PRINSIP kita itu. Jika bahasa remaja, orang yang tiada PRINSIP atau PEGANGAN dalam kehidupan seperti orang yang 'main langgar' ajerr, macam tu lah jadinya jika kita tiada PRINSIP dalam BSS apatah lagi dalam kehidupan kita sehari-hari. Prinsip dan Pegangan dan juga fahaman kita itu tadi sangat-sangat berkait rapat dengan MATLAMAT dan HALATUJU yang hendak dicapai.

RUKUN BSS?? kenapa perlu dinamakan RUKUN BSS??

RUKUN juga ialah perkara yang perlu dan WAJIB kita terapkan dalam kehidupan kita sehari-harian, contohnya seperti RUKUN sembahyang ada peraturan-peraturannya tersendiri. RUKUN merupakan UNDANG-UNDANG. Malah RUKUN atau TERAS amalan Budi Suci Sejati itu sendiri sangatlah penting dan paling UTAMA sekali kerana ianya merupakan 'core' bagi amalan Budi Suci Sejati. RUKUN perlu ada dalam mengharungi keilmuwan BSS ini malahan RUKUN jugalah yang menjadikan BSS itu suatu aturan yang konkrit. Mengapa ianya dipanggil RUKUN, contohnya seperti RUKUN HAJI, dimana semua RUKUN haji perlulah diikuti dan diyakini malah mengikut peraturan atau UNDANG-UNDANGNYA yang telah ditetapkan patah lagi jika salah satu RUKUN haji itu tertinggal, maka, tidak sempurnalah amalan Haji nya atau boleh terbatal.. Begitu juga dengan amalan Budi Suci Sejati dimana ianya mempunyai RUKUN tersendiri dan jika tidak diikuti RUKUN itu, atau tertinggal, maka tidak sempurnalah amalan BSS nya.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------


MATLAMAT BUDI SUCI SEJATI
MENGHINDARKAN DIRI DARI SEGALA KEZALIMAN (YANG NYATA ATAU TIDAK NYATA)

PRINSIP BUDI SUCI SEJATI
-MERENDAH DIRI / TIDAK RIAK / TIDAK TAKBUR (SABAR)
-MANFAATKAN ILMU UNTUK KEBAIKAN
-TONJOLKAN SIFAT-SIFAT TERPUJI (TIDAK BERSANGKA-SANGKA)

RUKUN BUDI SUCI SEJATI
-PENGISIAN / ISI POKOK BADAN
-JURUSAN
-NAFAS
-MAKRIFAT
-KEYAKINAN / YAKIN



------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jadi jelaslah bahawa setiap manusia mestiah mempunyai MATLAMAT, PRINSIP DAN RUKUN dari segi kehidupan, kewangan, ekonomi, perjuangan hidup malah bukan hanya pada orang perseorangan tetapi juga pada mana-mana pertubuhan atau perkumpulan orang yang sedang mempelajari, menurunkan dan memperkembangkan amalan Budi Suci Sejati itu. Mungkin ada diantara ahli yang mempertikaikan apa yang hamba huraikan misalnya kenapa MATLAMAT BSS macam itu, kenapa PRINSIP BSS macam itu, kenapa RUKUN BSS macam itu?? Jadi penulis akan berkongsi dengan lebih lanjut dan mendalam tentang setiap satu apa yang terkandung di dalam Isi kandungan MATLAMAT, PRINSIP DAN RUKUN BSS :


MATLAMAT BSS
:: MENGHINDARKAN DIRI DARI SEGALA KEZALIMAN (YANG NYATA ATAU TIDAK NYATA) ::

= Jadi maksudnya di sini ialah mengapa kita berjurus??? Mengapa perlu isi pokok badan??? pernahkah anda terfikir atau terlintas di fikiran anda tentang persoalan-persoalan begini??? Jawapan bagi persoalan tersebut Itu ialah kerana.. seperti maksud MATLAMAT amalan Budi Suci Sejati itu sendiri ialah 'MENGHINDARKAN DIRI DARI SEGALA KEZALIMAN (YANG NYATA ATAU TIDAK NYATA). Jadi yang sebenarnya apa yang semua ahli BSS kejarkan ialah MATLAMAT itu. manusia makan, minum, beribadat, bekerja dan berhibur mempunyai MATLAMAT dan tujuan-tujuannya tersendiri. Apakah kita hanya suka-suka tidur, atau suka-suka makan? begitu jugalah dengan amalan BSS.. jika tidak, maka sia-sialah sahaja usaha yang kita 'amalkan' selama ini jika kita tiada matlamat dan amalan BSS itu sendiri tiada MATLAMAT yang perlu dicapai. Jadi halatuju sebenarnya yang kita lakukan dan beramal dengan amalan Budi Suci Sejati adalah berTUJUAN untuk 'menghindarkan diri dari segala kezaliman', soal sama ada ianya menjadi atau tidak itu soal nombor 2. Soal Allah S.W.t meredhai apa yang dilakukan itu juga jatuh pada tangga seterusnya. Fitrah manusia itu saling Zalim menzalimi, maka fitrah manusia juga dijadikan mahu terhindar dari kezaliman yang mendatang dan ingin mencari suatu perlindungan secara zahir ataupun batin, kerana sesetengah manusia yang suka melakukan kerosakan dan kezaliman, maka wujud pula golongan sesetengah manusia yang mahukan perlindungan dari kerosakan dan kezaliman itu. Maka, telah JELAS bahawa MATLAMAT dan HALATUJU beramal dengan amalan Budi Suci Sejati itu adalah 'menghindarkan diri dari segala kezaliman'.

PRINSIP BSS
:: MERENDAH DIRI / TIDAK RIAK / TIDAK TAKBUR (SABAR) ::
:: MANFAATKAN ILMU UNTUK KEBAIKAN ::
:: TONJOLKAN SIFAT-SIFAT TERPUJI (TIDAK BERSANGKA-SANGKA) ::

= Sebagai pengamal Budi Suci Sejati atau yang telah memahami konsep yang terdapat dalam BSS itu sendiri, maka sepatutnyalah dia perlu mempunyai suatu PRINSIP sebagai seorang pengamal BSS. apabila sahaja anda telah bergelar seorang ahli maka yang pertama sekali ialah sifat MERENDAH DIRI perlu ada atau bahasa lainnya TIDAK TAKBUR. Maksud takbur di situ bukanlah hanya tergolong pada percakapan, malah tutur kata, pengucapan, tingkah laku, perbuatan, sifat diri, dan sebagainya.. semua itu perlulah dijaga supaya kita mempunyai ciri-ciri sebagai seorang ahli BSS yang benar-benar memahami konsep dalam BSS. Malah sebagai seorang pengamal BSS, apabila anda bersifat tidak RIAK atau TAKBUR secara tidak langsung anda perlulah ada SIFAT KESABARAN di dalam diri, itu merupakan permulaan bagi seorang yang merendah diri dan tidak RIAK dengan amalan yang dibawa.

Selain itu, Prinsip yang perlu dipegang oleh pengamal-pengamal Budi Suci Sejati ialah MEMANFAATKAN ILMU UNTUK KEBAIKAN, sama ada untuk kebaikan diri, keluarga, saudara mara, sahabat handai, sesiapa sahaja dan untuk sejagat. Dengan ILMU yang diperolehi, malah tidak TAKBUR dan RIAK dengan amalan yang dimiliki, secara automatiknya dan sepatutnya pengamal BSS itu dapat memanfaatkan amalan untuk dirinya. Bukan untuk mencari fasal dengan orang lain, bukan untuk ditunjuk-tunjuk kemegahan diri yang mempunyai ilmu di dada yang cuma merupakan pinjaman yang dipinjamkan oleh Allah S.W.t kepada kita untuk dimanfaatkan sebaik-baiknya. Dengan memanfaat Ilmu untuk kebaikan juga menjadikan kita berasa bahawa Ilmu yang kita bawa dan tuntut itu adalah sebuah ilmu yang tinggi nilai harganya, malah dapat digunakan dan dimanfaatkan bagi diri dan juga orang lain yang memerlukan.

Yang ketiganya, sebagai pengamal Budi Suci Sejati, cuba sedikit sebanyak mengubah diri anda untuk TONJOLKAN SIFAT-SIFAT TERPUJI di dalam diri. Apabila Prinsip pertama dipegang iaitu tidak Takbur atau Riak, dan Prinsip kedua juga jadi pegangan iaitu memanfaatkan ilmu ke arah kebaikan, Insyaallah secara automatiknya pula, Prinsip ketiga akan muncul dengan sendirinya, iaitu MENONJOLKAN SIFAT-SIFAT TERPUJI. Maksudnya disini, segala tingkahlaku, perbuatan, sifat dan keadaan diri menampakkan sifat-sifat terpuji yang disenangi oleh rakan-rakan atau keluarga. tidak cantiklah kalau orang awam nampak pengamal BSS yang berada di kelab-kelab malam atau mencari fasal dan bergaduh dengan orang awam, atau yang seumpama dengannya. Dari situ sahaja dah menunjukkan sifat-sifat negatif dan mungkin kerana sebilangan ahli-ahli yang sebegitu mungkin akan menjadikan bukan hanya individu tersebut, malah nama amalan Budi Suci Sejati itu sendiri akan terus di cop sebagai amalan yang tidak benar kerana tidak nampak langsung sifat-sifat terpuji yang ditonjolkan dengan beramalan dengan BSS. Lebih malang lagi bersifat Bersangka-sangka sesama manusia, merasa diri 'perfect' hinggakan bersangka buruk dengan orang lain yang mungkin tidak sesempurna diri sendiri yang disangka cukup sempurna bagi pandangan mata sendiri. Maksud TONJOLKAN SIFAT-SIFAT TERPUJI bukanlah disuruh anda menjadi 'alim' secara tiba-tiba.. pakai serban atau jubah secara tiba-tiba walhal ianya bukan pakaian anda sehari-hari, maksud di sini ialah anda cuba sedikit sebanyak berubah mungkin dari perkara-perkara yang terlampau keji kepada perkara-perkara yang mungkin elok sedikit dan boleh diterima.. contohnya, selama ini kuat menipu pelanggan, cuba jadi seorang yang jujur sedikit sebanyak, selama ini suka menimbulkan perbalahan dengan rakan sekerja misalnya, cuba bergaul dengan semua orang, terima pendapat orang lain, supaya pendapat kita pun boleh diterima pakai, selama ini suka cakap besar tidak mahu mengalah, cuba jadi seorang yang merendah diri menampakkan diri kita sebagai seorang pengamal Budi Suci Sejati yang sentiasa merendah diri dan bersabar dalam segala perbuatan dan banyak lagi boleh dilakukan untuk MENONJOLKAN SIFAT-SIFAT TERPUJI pada diri

Untuk RUKUN BSS akan disambung pada posting akan datang dibawah tajuk yang sama pada siri kedua nanti Insyaallah. RUKUN adalan ASAS atau TERAS dalam amalan Budi Suci Sejati itu sendiri, dan ianya perlu dihuraikan satu persatu untuk kefahaman semua Insyaallah.


Semoga berjumpa di posting yang sama ditajuk yang sama....


Terima Kasih dan Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment