Arkib Viewers

Saturday, March 31, 2012

Questions & Answers - Mengenai penciptaan cahaya di dalam diri

hamba cuba untuk huraikan soalan yang kedua yang diutarakan oleh hamba Allah di forum topix sana.. soalannya ialah spt ini:

'bila start cipta cahaya tu... semasa berjurus selepas pengisian pertama ke atau selepas tamat peringkat penutup dan berjurus baru cahaya tercipta?'

Apa yang dapat difahami dari persoalan itu dimana hamba Allah itu maksudkan, adakah cahaya atau NUR itu tercipta semasa aktiviti JURUSAN itu sedang dilakukan iaitu selepas aktiviti pengisian atau setelah selesainya 50 Jurusan dan pada peringkat Penutup barulah CAHAYA itu timbul.

Maka jawapan yang pasti ialah yang pertama itulah.. cumanya bukan semasa JURUSAN selepas pengisian pertama tetapi PENGCAHAYAANatau NUR itu wujud semasa dari awal aktiviti PENGISIAN itu sendiri berlaku. Yang sebenarnya, bagaimana CAHAYA itu boleh timbul semasa aktiviti PENGISIAN berlaku?? adakah para GURU yang memasukkannya???

Sebelum ini.. ada hamba Allah di blognya pernah mengatakan bahawa CAHAYA itu iaitu suatu tenaga dimasukkan sekali semasa aktiviti PENGISIAN itu dilakukan. Jawapan dari hamba ialah TIDAKSAMA SEKALI. Bukan PARA GURU yang memasukkan CAHAYA itu malah menimbulkannya, Jika PARA GURU yang memasukkan CAHAYA atau NUR itu tadi dan aktiviti JURUSAN itu sebagai suatu perkara yang mengekalkan CAHAYA itu, makanya tidak boleh dipanggil BSS ini ilmu HAQ tetapi lebih kepada ilmu KEBATINAN. Jadi yang sebenarnya apa yang berlaku ialah sebenarnya para GURU tadi ialah hanya ibaratnya dengan kepandaiannya dapat memetik 'SWITCH ON' untuk mengaktifkan PENGCAHAYAAN itu tadi yang sebenarnya memang ada di dalam diri setiap manusia itu.

Yang sebenarnya pada setiap manusia sememangnya terdapatnya suatu CAHAYA yang pernah hamba bincangkan pada posting yang lalu, TETAPI ianya sama ada aktif atau pun tidak. Kenapa para GURU kata selalunya penerangan mereka iaitu HAQ itu tadi terpisah semasa bayi sewaktu tangisan bayi yang pertama.. dimana ianya terpisah??? di AMERIKA?? di TENGAH LAUT?? di PERGUNUNGAN?? kalau begitu, adakah HAQ itu berupa MAKHLUK?? kan banyak persoalan yang akan timbul di situ. Yang sebenarnnya.. mengikut pengkajian hamba yang dhaif ini, HAQ itu tidak pernah terpisahpun walau seinci atau beberapa sentimeter.. malah ianya sentiasa wujud dan ADA cumanya ianya tidak aktif dan memerlukan suatu kaedah untuk mengaktifkannya.

Jadi apabila para GURU itu tadi secara kepandaiannya, maka mereka yang sebenarnya bukan menyatukan HAQ itu tadi bersatu ke dalam JASAD dan ROH, tetapi ayat yang paling TEPAT boleh digunakan ialah MENGAKTIFKAN HAQ itu dan secara tidak langsung CAHAYA itu juga diaktifkan. Dan kenapa perlu BERJURUSAN jika CAHAYA itu telah diaktifkan??? itu persoalan yang sering ditimbulkan oleh para ahli BSS. Kita sebagai manusia ialah makhluk yang perlu BERUSAHA.. kita mempunyai AKAL, NAFSU, TINDAK-TANDUK, KEPERIBADIAN berbeza-beza dan lain-lain.. CAHAYA itu bukan suatu bentuk yang KEKAL dan yang hanya KEKAL selama-lamanya ialah Allah S.W.t.

Jadi Aktiviti JURUSAN itu amatlah penting sebagai me 'maintain' kan PENGCAHAYAAN itu di dalam diri setiap individu yang telah aktif NUR nya. Jadi, diharapkan dengan jawapan ini dapat membantu hamba Allah itu menyelesaikan persoalan-persoalan pada dirinya, insyaallah.

1 comment:

  1. As-Salam...bro Edy boleh ke saya nak belajar BSS drpd mula hingga akhir, boleh jumpa tak, saya dah ambil tapi tak ada jumpa guru yg betul...bro edy tiggal mana boleh jadi sifu tak....boleh kasi email email saya smartkid78@gmail.com.

    TQ.

    ReplyDelete