Arkib Viewers

Wednesday, May 25, 2011

Questions & Answers - Mengenai Keyakinan dan Penciptaan Cahaya

Soalan ini datangnya dari forum topix, dimana ianya diajukan oleh seorang hamba Allah yang pernah berforum di sana suatu ketika dahulu..:


'mana yang perlu diutamakan dahulu di dalam BSS.. cipta cahaya atau cipta keyakinan??'


Jadi begitulah bentuk soalan yang diutarakan oleh hamba allah itu. Apa yang dapat dilihat di sini, soalan yang pertama itu agak kontradiksi mungkin. kerana terdapatnya percanggahan di dalam 2 kelompok. Apa yang pastinya juga, hamba tetap YAKIN dengan apa sekalipun jawapan yang hamba akan beri.
Jika dilihat dari soalan pertamanya, dia maksudkan ialah yang mana satu adalah perlu diutamakan di dalam BSS itu sendiri.. tetapi dia hanya bagi dua 'choice'sahaja.. iaitu CIPTA CAHAYA (JURUSAN), dan KEYAKINAN.... apabila kita kembali semula pada perkara pokok di dalam BSS itu sendiri, bahawanya seperti penerangan hamba di dalam posting2 terdahulu, KEYAKINAN ialah suatu yang ter-amat penting di dalam 'environment' BSS itu sendiri. apabilanya TIADA KEYAKINAN maka secara automatiknya akan berlakulah 'temporary disable' yang seperti pernah hamba bincangkan dalam posting2 awal dahulu perihal 'temporary disable' ini..
 
Sememangnya ahli2 BSS itu sendiri faham bahawanya, KEYAKINAN itu perlulah sepatutnya berada di hadapan. maksud di hadapan itu ialah sepatutnya lagi bagus ialah sebelum masuk BSS lagi dah timbul KEYAKINAN.. itu antara sifat diri iaitu KEYAKINAN taraf tertinggi sekali. sebelum hamba berhujah lebih panjang lebar,lebih baik hamba terangkan dahulu tingkatan di dalam KEYAKINAN itu sendiri supaya tampak lebih jelas nanti. Terbahagi kepada tiga iaitu:

YAKIN sebelum masuk BSS (sebelum ditunjukkan bukti dan diyakinkan)
YAKIN setelah masuk BSS (setelah diyakinkan)
YAKIN setelah ditunjukkan BUKTI

penerangan penuh akan hamba lakukan pada posting akan datang bab perihal tingkatan keyakinan ini.

Jadi.. sepaptutnya lah, setiap ahli2 BSS itu perlu berada di tingkatan yang pertama itu.. SEPATUTNYA.. itu yang terbaik dan paling baik. TETAPI...pernahkah anda terfikir bahawa adakah semua ahli2 BSS yang sekarang nie dah jadi ahli dah pun tak kira laa yang dari tahun 1958 hinnggalah kini itu semuanya berada pada tingkatan KEYAKINAN yang pertama itu??????? fikirkan sekali lagi..  Tak semua yang Allah S.W.t akan bukakan pintu hatinya untuk menerima amalan BSS ini. apatah lagi setiap ahli mempunyai 'background' yang berbeza-beza.
Satu lagi perasankah anda kenapa hamba letakkan KEYAKINAN dalam RUKUN BSS itudi tangga terbawah RUKUN?? cuba ingat kembali RUKUN BSS iaitu dari yang teratas hamba letak :-

PENGISIAN / JURUSAN / NAFAS / MAKRIFAT / KEYAKINAN....

kebiasaannya ahli2 akan menyusun semacam ini.. iaitu :-


KEYAKINAN / JURUSAN /NAFAS / MAKRIFAT / ISI POKOK BADAN

jadi mengapa hamba buat kesimpulan yang berbeza spt itu.. jawapannya ialahkerana seperti di atas lah..

Yang sebenarnnya kedua-keduanya tidak salah untuk didahulukan diantara CIPTA CAHAYA (JURUSAN) atau pun KEYAKINAN.. kerana kedua-duanya itu akan timbul mengiringi yang satu lagi. Jika contohnya si AHMAD itu diajak kawannya masukBSS.. dianya tak berapa YAKIN pada mulanya.. tetapi setelah diisi, melakukanJURUSAN hari2 dan dia pun mula memahami BSS itu maka akhirnya timbullahKEYAKINAN dengan sendirinya. Si ZaINOL pula walaupun tak pernah masuk BSS, takpernah lagi menjadi ahli2 hanya dengar2 pasal BSS dari rakan-rakannyasedikit2.. dia dah YAKIN dah.. hidayah dan petunjuk itu datang dgn sendirinya atas kerana Allah S.W.t juga.. jadinya setelah itu barulah dia menyertai BSS dan masuk menjadi ahli lalu BERJURUS (cipta cahaya).. nampak tak situ perbezaan dan persamaan diantara keduanya..

Kerana itu hamba kata terpulang pada individu tersebut, perkara mengenai BSS ini tidak boleh dipaksa-paksa.. apatah lagi agama islam tak pernah memaksa penganut agama lain utk menganut atau YAKIn dgn agama islam.. fikirkan..

No comments:

Post a Comment