Arkib Viewers

Thursday, July 7, 2011

Questions & Answers - Mengenai JIN & NUR

Allah jadikan jin dan manusia untuk menyembahnye, maka allah janjikan juga balasan untuk 2-2 makhluk ni. 2-2 akan  masuk syurga atau neraka. Allah juga mengutuskan ke 2-2 makhluk ni nabi/rasul dari jenis mereka sendiri. Soalannyer....

1. Jin yang di islamkan adakah perlu mengucap 2 khalimah syahadah? bagaimana sebutannye?

2. Apa jenis senjata untuk menghalau/bunuh jin2 yg menganggu manusia ni? kenapa ayat quran berkesan untuk membunuh jin tapi tidak manusia.

harap dapat ilmu dr pendapat perawat2.


aku try jawab ikut numbering.:-

1) Jin yang diislamkan sebenarnya tidak perlu mengucap 2 kalimah syahadah pun.... tidak semestinya JIN yang mengucap dua kalimah syahadah itu confirm telah diislamkan.... manusia pun boleh menipu inikan pula JIN dan syaitan yang lebih handal tipu dayanya.... ramai perawat yang berprasangka bahawa JIN tu dah diislamkan.... walhal tak pun.... pertama sekali, mengucap 2 kalimah syahadah hanyalah di syariatkan untuk bangsa manusia dan termasuk di dalam rukun islam..... JIN juga mempunyai nabi2 dan rasul2 di kalangan mereka.... sila semak ayat Al-Quran mengenainya.... kerana itu ada diantara JIN yang boleh mengucap separuh sahaja..... kerana mereka mengakui ALLAH itu tiada yang patut disembah selainnya, tetapi tidak mengakui Rasulullah adalah Rasul mereka.... sesetengah nya laa..... Tetapi tidak salah mengislamkan JIN dengan cara menyuruh mereka membaca dua kalimah syahadah.... kerana walaupun begitu, Rasulullah tetap NUR bagi makhluk2 lain yang digelar NUR MUHAMMAD...

2) Senjata yang berkesan bukan hanya terletak pada ayat-ayat semata.... letaknya pada NUR diri..... NUR diri lah yang menyalurkan kaedah rawatan untuk memulihkan pesakit. Bagi perawat yang hanya bergantung harap dengan ayat-ayat, maka itu adalah satu kerugian, kerana bak kata salah seorang forumer, tanpa ayat tersebut, mereka tak mampu nak menghalau hatta membunuh JIN sekalipun. Banyak kaedah untuk mengekang JIN, paling biasa dengan potongan2 ayat Al-Quran, Kemudian dengan kaedah2 yang boleh dipelajari walaupun tanpa menggunakan apa2 ayat. Untuk membunuh manusia yang berjasad dan bermedium perlukan juga benda2 atau item2 yang berjasad seperti pisau, peluru, buluh runcing dan sebagainya.... kerana fitrah manusia berjasad berbanding dengan JIN yang tidak berjasad. sama laa mcm nak cucuk JIN guna pisau, mana ada lut, begitu juga nak cucuk manusia guna pedang NUR, mana lut..... setiap sesuatu pasti ada perkara yang menjadi sesuatu dalam keagungan kejadiannya..... kalau semudah itu nak bunuh manusia guna ayat Al-Quran atau nak bunuh JIN guna pisau atau pistol, perawat darul pun tak boleh cari makan maa..... bomoh siam atau dukun jawa pun gulung tikar....

Terima Kasih


sambung soalan lagi leh tak?

1. Selain dr ayat2 dr quran,apakah senjata2 lain yg tuan Edy maksudkan tuh?...mungkin perawat bukan islam/bomoh menggunakan senjata yg menjadi rahsia ini...

2. Bagi perawat islam, bagaimanakah mereka memilih senjata dari NUR ini?.. adakah setiap ayat itu akan membentuk NUR-NUR tertentu yg menjadi senjata..cthnyer...al-falaq- menjadi dinding bg jin sihir ,ayat qursi menjadi panah2 berapi yg menyerang jin2 tersebut.

3. Berkenanaan dgn jin2 pula. adakah ayat quran hanya mampu mencederakan jin yg bukan islam shj? atau ayat quran mampu mencedera/bunuh apa2 jin sekali pun.

4. Berkenaan dgn NUR, semua jin kah kalah dgr NUR?..bagaimana dgn jin islam apabila terkena NUR?
Mungkin soalan ke 3 & 4 buleh dijawab sekali.




ok2, macam gini.... memang betul soalan agak sensitif.... dan aku jawab ikut kemampuan aku dan pengolahan ayat yang 'simple' moga mudah difahami semua..... sebabnya, selagi perkara2 begini dirahsiakan, akan timbulnya syak di kemudian hari, jadi ada baiknya dihuraikan mengikut kaedah yang sesuai.... mcm biasa ikut numbering laa yekk....

1) Selain dari ayat2 al-Quran, banyak lagi kaedah yang boleh dipelajari, termasuk zikir-zikir dan sebagainya.... setiap zikir memuji keagungannya pasti mendapat manfaat besar dari diri si penzikir. Malah mengamalkan sesuatu ayat atau doa juga boleh dijadikan senjata yang ampuh bila menghadapi JIN dan syaitan. Bagi aku penggunaan ayat-ayat tidak menjadi salah kerana Rasulullah sendiri ada mengajarkan beberapa doa yang mana digunakan oleh perawat-perawat masa kini. Kadangkala, perkara yang 'simple' kita selalu abaikan, contohnya, sentiasa berzikir di bibir Surah Al-Ikhlas atau hanya ALLAH sebanyak mungkin..... kita tak mengharapkan untuk jadi perawat atau menyembuh penyakit, dilakukan dengan ikhlas bila masa terluang, secara tidak langsung mengaktifkan NUR diri si pengamal. Kadangkala, pesakit yang dah sakit bertahun-tahun jumpa berpuluh perawat tak baik, jumpa si penzikir, dengan hanya ungkapan dua kalimah syahadah dan Basmallah pun JIN dah berterabur lari. sebab apa??? sebabnya si pengamal dan jadikan contoh surah Al-Ikhlas dan zikir ALLAH sebagai zikir diri. Malah, mereka2 yang sentiasa berzikir itu terhindar dari perbuatan sihir dan gangguan JIN dan syaitan. itu salah satu contohnya. Mengenai tok bomoh atau perawat bukan islam yang menggunakan kaedah yang dikatakan RAHSIA, sebenarnya takde RAHSIA apa pon. oleh kerana ianya tidak tersingkap, maka digelar RAHSIA, itu ajerr.... Bomoh, dukun, pawang atau perawat bukan islam ada juga menggukan ayat2 Al-Quran tetapi kebanyakan nya diselangi dengan kebathilan contohnya ditunggang langgang kan ayat, atau diterbalikkan ayat Al-quran tersebut supaya menjadi senjata yang ampuh untuk mengkhianati sesama manusia dan sebagainya. Ada juga mereka yang dah pun mempunyai NUR diri, tetapi kadangkala diselangi dengan amalan2 kebathilan contohnya taksub dengan cincin yang berkhadam atau keris yang berkhadam.... maka, sesuatu perkara yang diselangi dengan kebathilan maka, tertutup syafaat dan manfaat amalan2 baiknya yang terdahulu. sila rujuk ayat2 al-Quran dan hadis...

2) Soalan yang baik,  ayat-ayat al-quran diibaratkan sebagai bijih besi atau lembaran kain. Kita yang membentuknya untuk dijadikan pakaian, seluar atau bijih besi itu kita canai hingga membentuk senjata dan perkakas yang berguna untuk diri. Begitu juga ayat Al-Quran. Bagi tukang besi mereka pakar mencipta senjata dan perkakas, bagi tukang jahit, mereka pakar mencipta baju dan seluar yang indah-indah, tetapi bagi pakar dalam bidang Al-Quran dan Tasawwuf, mereka pakar mencanai ayat-ayat Al-quran itu tadi membentuk sebuah senjata dan pakaian atau pendinding diri bagi umum. Kerana itu banyaknya doa yang indah2 disusun dan juga ada doa-doa yang digunakan untuk menangkis JIN, atau merawat dan ada pula ayat-ayat yang boleh digunakan sebagai murah rezeki dan fitnah atau bepergian. Tidak ada dalam mana2 dalil yang melarang kita jadikan ayat2 Al-quran sebagai doa, pendinding diri dan sebagainya. cuba cari, mmg takde. malah banyak dalil yang menyuruh kita kembali kepada Al-quran dan al-Hadis untuk menyelesaikan sesuatu perkara dan perbalahan. Diantara Mukjizat yang teragung diturunkan kepada Nabi yang paling Agung untuk umat manusia adalah Al-quran. Itu tidak boleh disangkal lagi. Kerana agungnya mukjizat Al-quran itu tadi, maka ianya digunakan oleh tok cha, sami buddha, dan bomoh2 atau dukun untuk merawat penyakit. Jikalau bible, atau kitab hindu atau nashkah buddha sangat hebat dan dapat menandingi Al-quran, mengapa banyak kes dimana perawat bukan islam membawa al-quran kecil ke hulu ke hilir sebagai pendinding diri dan digunakan dalam rawatan, malah dalam kes pembaptisme sesetengahnya. fikir-fikirkan... kemudian mengenai surah2 dan ayat2 yang membentuk NUR2 tertentu, sebenarnya bukan begitu, NUR tetap sama pada manusia... cuma berlainan peringkat. ini terlalu dalam untuk dikupaskan di sini. cukuplah sekadar jawapannya YA jika kita sentiasa beramal dan beramal dan sentiasa berzikir tanpa mengharapkan apa2 balasan. NUR diri pasti menyerlah. Paling jelas nampak NUR diri kita ialah dari kalangan JIN dan syaitan, malaikat, baru jatuh kepada makhluk2 lain seperti tumbuhan dan haiwan dan yang terakhir sesama manusia. kadangkala, ada sesetengah manusia yang kita lihat mukanya semacam bercahaya, redup mata memandang, terasa seperti ada aura, walaupun berkulit gelap dan sebagainya.

3) ayat2 al-quran bukan hanya boleh mencederakan JIN yang bukan islam sahaja. Semua jenis JIN boleh dicederakan. tidak bermakna JIN islam adalah lebih baik dari JIN yang bukan islam. lihat sahaja bangsa manusia. Ada sesetengahnya yang mengaku islam, jahatnya mengalahkan yang bukan islam. merogol, merompak, meragut, membunuh dan sebagainya. Ada forumer yang melatah2 mengatakan bahawa memenjarakan JIN adalah menggunakan khadam. Tidak mungkin sama sekali. Banyak kaedah untuk memenjarakan JIN sama ada dengan ikatan zikir-zikir tertentu dan sesetengah ayat-ayat al-quran. Ada JIN yang boleh dibunuh, atau dipenjarakan. malah ada kisah di zaman Nabi Sulaiman sendiri, baginda menangkap JIN lalu dimasukkan kedalam botol. Sila rujuk kitab-kitab lama berkenaan Nabi Allah sulaiman. Bagi amalan yang aku belajar, adalah lebih baik JIN dibenamkan ke petala bumi ke-7 (dengan kaedah). Kerana JIN itu tadi adalah urusan malaikat (Allah s.W.t) yang akan menguruskannya. biarlah kita sebagai manusia menyerahkan takdir si JIN tadi kepada urusan ALLAH s.W.t.

4) Semua JIN akan kalah dengan NUR.... JIN yang baik2 tidak terjejas. wallahualam.

Assalamualaikum

Friday, July 1, 2011

Adab Pergaulan & Tingkahlaku menurut Al-Quran & Al-Sunnah : BAB 2 - DI AMBANG PERTEMUAN

Sebaik-baik pergaulan di kalangan umat Islam ialah apabila bertemu
saudaranya, dia menunjukkan tingkahlaku dengan perwatakan yang baik, manis
muka serta menerima dengan penuh rasa gembira yang tidak terhingga. Reaksi
seperti ini amat disukai oleh Allah dan Rasul-Nya, dan besar ertinya di sisi
syariat Islam serta mendapat ganjaran pahala yang banyak. Rasulullah s.a.w.
melarang umatnya menghina atau memandang rendah dan memperkecilkan
orang lain ketika bertemu, dengan sabdanya:

‘Jangan sekali kati kamu menghinakan sesuatu yang baik dan kalaulah kamu
bertemu saudaramu hendaklah dengan muka yang manis.’
                                                                                     (Riwayat Muslim)

Pengajaran di sebalik hadis di atas ialah Rasulullah s.a.w. menyuruh
umatnya mengukir senyuman ketika bertemu dengan kawan atau sahabat dan
juga sesarna saudara dalam, Islam kerana dengan senyuman dapat mengeratkan
tali persaudaraan. Mulakanlah sesuatu pekerjaan itu dengan senyuman, kerana
senyuman menceriakan suasana dan mententeramkan.


                                                   SALAM

Amalan yang merupakan kemuliaan di sisi Allah ialah dengan memberi
salam apabila bertemu di antara dua orang Islam. Perkara ini merupakan satu
saranan oleh Allah ke atas hamba-Nya melalui firman-Nya:

‘Apabila diucap dengan satu ucapan maka balas olehmu dengan ucapan yang
lebih baik daripadanya atau jawab secara yang elok, sesungguhnya Allah ke atas
setiap sesuatu akan diperhitungkan.’
                                                                                           (Surah Al-Nism: 86)

 Melalui ayat ini Allah menyarankan agar hambanya mengamalkan
ucapan yang baik ketika bertemu dengan saudara sesame Islam bagi menjaga
kesejahteraan yang dianugerahkan oleh-Nya. Dengan demikian umat Islam
hendaklah memberi salam. Setiap kali bertemu saudaranya iaitu yang terdiri
daripada orang orang Islam sama ada kenal ataupun sebaliknya. (Rujuk Al-Razi:
544, 604H, hlm. 169. juzuk 10)

Dalil yang menegaskan kenyataan di atas melalui hadis yang
diriwayatkan oleh Abdullah bin Urnar:

‘Bahawa seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. yang mana satu
antara amalan dalam Islam itu lebih baik? Jawab Rasulullah, Kamu memberi
makan kepada orang yang memerlukannya dan mengucapkan salam ke atas
sesiapa yang kamu kenal dan yang tidak kenal’
                                                                         (Riwayat Bukhari Dan Muslim)


         CARA MEMBERI DAN MENJAWAB SALAM SERTA
                                    GANJARANNYA

Cara salam yang disyariatkan pada awal pertemuan diucap dengan
salam:

‘Selamat sejahtera atas kamu dan rahmat Allah serta keberkatannya.’

Dan dijawab oleh saudaranya dengan berkata:

‘Dan ke atas kamu selamat sejahtera dan rahmat Allah serta keberkatannya.’

Memadai juga dengan kata bererti "kesejahteraan ke atas kamu" dan
setiap jawapan ini akan mendapat ganjaran pahala, mengikut kadar ucapannya,
iaitu sepuluh pahala atau kebaikan, jika ditambah "warahmatullah" akan
digandakan lagi sepuluh pahala dan sekiranya ditambah "wabarakatuh" maka
akan diberi tiga puluh pahala atau kebaikan kepadanya. Begitulahjuga
sebaliknya bagi yang menjawab. Ganjaran pahala memberi dan menjawab salam
ini telah dinyatakan dalam. hadis yang diriwayatkan oleh A'mran bin Hussaini.

Telah datang seorang lelaki kepada Nabi s.a.w. dan berkata,
‘Assalamualaikum’. Maka Rasulullah menjawab salam kemudian dia duduk.
Maka Rasulullah berkata sepuluh pahala kemudian datang yang lain memberi
salam dengan berkata ‘Assalamualaikum warahmatullah’, lalu Rasulullah jawab
salam tadi, dan berkata dua puluh pahala. Kemudian datang yang ketiga terus 
berkata ‘Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh’. Rasulullah pun menjawab
salam tadi dan terus duduk, maka Rasulullah berkata tiga puluh pahala.
                                                (Riwayat Oleh Abu Daud Tarmizi: Hadis Hasan)

Sekiranya kita renung di sini, didapati amat besar ganjaran pahala yang
diberi oleh Allah kepada pemberi dan penerima salam yang telah diajar melalui
sunnah Rasulullah s.a.w. di samping mengerat siratulrahim sesama Islam.


                     SALAM KE ARAH KEUTUHAN UMMAH

Berdasarkan demikian apakah pengertian dan maksud salam?

Salam bermakna memberi keamanan. Sewaktu kalimah salam diucap
terhadap sescorang muslim dengan berkata sesungguhnya kita mengqasat dan
mendoakan dijiwanya mempunyai ketenangan, ketenteraman, gembira dan
bahagia sepanjang masa, begitu juga sebaliknya harapan dari yang menjawab
terhadap pemberi salam. Dengan demikian terlerailah segala perasaan hasad
dengki, dendam kesumat dan sebagainya, sebaliknya tersemai dan terjalinlah
perasaan persaudaraan antara satu sama lain. Kemanisan wajah yang tersenyum
manis dan keramahan yang diadunkan dengan gerak geri beradab, sopan santun
bersama kehalusan budi akan mengeratkan tali persaudaraan dengan adanya
kalimah salam yang diucapkan. Maka di kala itu, bayangan persengketaan jauh
sekali. Itulah amalan muslim ke arah keutuhan umah. (Rujuk Al-Hafiz
Zakiyuddin Abdul 'Azmi bin 'Abdul Qauni Al-Munzari 1987M bersarnaan
1407H. 426-428)
 

                               HUKUM MEMBERI SALAM

Salam merupakan asas bagi setiap muslim dan muslimah yang perlu
diketahui dan dijadikan pegangan serta amalan dalam pergaulan harian. Hukum
memberikan salarn itu adalah "sunat" dan Nabi Muhammad s.a.w. melakukan
demikian serta melazimi dan membiasakan diri dengan memberi salam.
Manakala hukum menjawab salam pula adalah "wajib" iaitu sekiranya tidak
menjawab hukumnya berdosa. (Rujuk Imam Al-Hafiz Abi Muhd. 'Abdul
Rahman b. 'Abdul Rahim. 1353H. 469)

Maka di sini berdasarkan firman Allah yang tersebut di atas iaitu:

‘Dan apabila diucap dengan satu ucapan maka balas olehmu dengan ucapan yang
lebih baik daripadanya atau jawab secara yang elok. Sesungguhnya Allah ke atas
setiap sesuatu akan di perhitungkan.’
                                                                                      (Surah Al-Nisa': 86)

Melalui ayat ini Allah menyuruh kita mengucapkan sesuatu yang baik
dan bermakna seperti salam atau seumpamanya yang menandakan
penghormatan terhadap orang lain seperti tabik, lambaian tangan dan
sebagainya. Maka dengan itu kita hendaklah membalasnya dengan sebaik
mungkin kerana Allah Maha Mengetahui tentang segala yang dilakukan oleh
hamba-Nya sama ada melalui amalan dan niat. Inilah yang dihitungkan ke atas
hamba-Nya. Dari ayat di atas Rasulullah s.a.w. menjelaskan melalui sepotong
hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah berbunyi begini:

‘Memberi salam oleh yang berkenderaan ke atas yang berjalan, yang berjalan ke
atas yang duduk, yang sedikit ke atas yang hanyak dan pada satu riwayat yang
kecil ke atas yang besar".
                                                                                       (Riwayat Al Bukhari)

Hadis ini rnemberi pengajaran bahawa salam itu merupakan satu
penghormatan dari seorang kepada orang lain dalam Islam. Ucapan salam, itu
tidak semestinya dilakukan dengan perkataan tetapi juga boleh dilakukan
dengan isyarat seperti membunyikan hon kenderaaan ketika mernandu. Dengan
perkataan lain ucapan salam ini boleh dilakukan melalui pelbagai cara mengikut
keadaan waktu dan tempat. (Rujuk Syamsul Al-Haq Al-Azim. Al-Abadi 1979,
hlm. 100-101)

                                           PERINGATAN

Selain itu sebagai peringatan, apabila seorang lelaki memberi salam
kepada seorang wanita yang mana pemberi salarn itu tidak dikenali, maka
hendaklah dipastikan terlebih dahulu tujuannya. Mungkin mereka hendak
menggoda atau sengaja nakal hendak mengusik dan sebagainya. Maka dalam
keadan begini salam tersebut tidak wajib dijawab pada syarak, kerana ia akan
membuka peluang untuk lelaki tadi mendekati wanita serta menyempurnakan
niat jahat yang boleh mendatangkan padah kepada kaum wanita, berdasarkan
kaedah feqah iaitu menolak keburukan perlu diawasi terlebih dahulu daripada
mencari sebarang kebaikan.


                                           BERSALAMAN

Bersalaman atau berjabat tangan dalam kehidupan seharian lebih
menjurus kepada adat atau kebiasaan sahaja, namun kita tidak pernah
mendalami hakikat sebenar melalui syariat Islam. Maka di sini saya ingin
menjelaskarmya melalui hadis Rasulullah s.a.w., yang dilakukan oleh Rasulullah
dan sahabat sahabatnya serta jaminan ganjaran yang diberi oleh Allah terhadap
dua saudara Islam bila bersalaman antara satu sama lain ketikamana mereka
bersua dan di mana sahaja mereka berjumpa.

 
        PERANAN BERSALAMAN DALAM KEHIDUPAN MUSLIM

Peranan bersalaman boleh dikatakan sebagai satu penghormatan atau
tanda kemesraan antara individu dengan yang lain ketika mereka bertemu.
Maka eloklah kedua duanya bersalaman atau berjabat tangan kerana perbuatan
itu akan membuahkan kemesraan dan kasih sayang, perkenalan dan
persahabatan serta mendapat ganjaran pahala yang besar di sisi Allah ke atas
hamba-Nya. Berdasarkan dalil yang telah ditegaskan olch Rasulullah dengan
sabdanya:

‘Sesungguhnya seorang muslim itu apabila bertemu saudaranya lalu bersalaman
oleh kedua duanya, maka gugurlah dosa mereka sepertimana berguguran daun
dari pokok yang kering ditiup angin kencang, melainkan kedua duanya
diampunkan segala dosa mercka walaupun banyak seperti buih di lautan.’
                                                                                          (Riwayat Thibrani)

Begitu juga apabila tiba masanya sescorang sahabat dari perantauan
disambut olch keluarga dan saudara mara, sahabat handai, maka tidak mengapa
sambutan itu dilakukan dengan saling bersalaman dan berpelukan sebagai tanda
kegembiraan sepertimana hadis Rasulullah s.a.w.:

‘Keadaan sahabat Rasulullah apabila mereka bertemu mereka bersalaman dengan
berjabat tangan, dan apabila mereka menyambut kepulangan yang jauh mereka
berpelukan.’
                                                                                       (Riwayat Abu Daud)

Oleh yang demikian syariat tetap mengakui bahawa bersalaman atau
berjabat tangan memainkan peranan penting ke arah pengukuhan ummah
dengan jalinan silaturahim antara satu sama lain, sepertimana yang diterangkan
dalam hadis yang lain.

‘Apabila bertemu antara dua orang muslim lalu kedua duanya bersalaman dan
memuji Allah lalu kedua duanya meminta ampun kepada Allah, Allah
mengampunkan dosa kedua duanya.’
                                                                                    (Riwayat Abu Daud)

Hadis ini memberi fahaman kepada kita bahawa persaudaraan Islam
memainkan peranan yang amat besar dalam mengukuhkan sesuatu masyarakat
dan bangsa itu sendiri ke arah menjalinkan perpaduan kaum secara sihat dan
harmoni serta dalam keredhaan Allah selalu. Hal ini sepertimana dijelaskan
melalui hadis di atas. Namun demikian perlu diingatkan bahawa bejabat tangan
itu hanya dibolehkan lelaki dengan lelaki dan perempuan dengan perempuan
sabaja.

Di samping itu Islam membolehkan bersalaman antara lelaki Islam
dengan lelaki bukan Islam. Begitujuga perempuan Islam dibolehkan bersalaman
dengan perempuan bukan Islam, dengan maksud supaya tidak rasa kecil hati
atau tersisih serta bertujuan bagi mewujudkan perpaduan ke arah keamanan
hidup semata-mata.

 
            HUKUM BERSALAMAN LELAKI PEREMPUAN

Syariat Islam melarang sama sekali untuk bersalaman antara lelaki dan
perempuan yang tidak ada pertalian persaudaraan. Ringkasnya yang batal air
sembahyang dan dibolehkan berkahmin, melainkan dengan berlapik. Apa yang
dinyatakan di atas berdasarkan mazhab Syafie dan juga telah dinyatakan oleh
Sheikh 'Athiah Saqar dari Majlis Fatwa Al Azhar dengan katanya berdasarkan
kaedah mazhab Syafie:

‘Tidak halal bersalarnan antara lelaki dan perempuan melainkan dengan
berlapik.’

Ini berdasarkan ayat al Quran yang berbunyi:

‘Ataupun kamu sentuh wanita maka tiada kernudahan air untuk kamu berwuduk
maka hendaklah karnu tayammum dengan tanah yang suci.’
                                                                                         (Surah Al-Nisa': 43)

Berdasarkan ayat ini mengilcut mazhab Imam Syafie adalah batal wuduk
sekiranya bersentuh lelaki dengan perempuan, maka dengan demikian adalah
haram bersentuhan dengan sengaja sama ada secara bersalaman atau lainnya.
Sama ada dengan rasa keinginan atau tidak, bersalaman tidak boleh kecuali
dengan berlapik atau beralas.

 Manakala jumhur, iaitu (Hanafi, Maliki dan Hambali) berpendapat tidak
mengapa sekadar bersalarnan antara lelaki dan perempuan sekiranya tidak ada
keinginan nafsu antara mereka.

Walau bagaimanapun menurut fatwa Sheikh Mohd Mutwalli al-Sha'rawi
menyatakan bahawa tidak digalakkan bersalaman antara lelaki dengan
perempuan sekalipun disertakan dengan niat sekadar bersalaman sahaja. Kerana
ini adalah peraturan dari hukum syarak ditakuti akan wujud bibit-bibit
keinginan nafsu syahwat melalui antara dua tangan yang bersalaman tadi.
(Rujuk Muhd. Mutwali Al-Sya'rawi. T.T. 157).

Menurut mazhab Syafie seandainya bersalaman tanpa lapik adalah
berdosa kerana sentuhan di antara dua tangan yang bukan mahramnya (bukan
ibu bapa atau saudaranya) wajiblah beristighfar dan bertaubat memohon
keampunan dari Allah. (Rujuk Al-Imam Abi Zakaria Yahya bin Syarafi Al-
Nawawi Al-Demsyacli. 1992. hlm. 185-186).

Masalah ini jika hendak diperkatakan dianggap sesuatu yang ringan dan
remeh di kalangan orang Islam. Sebenamya ia adalah besar dan berat di sisi
Allah dan di sudut akhlak orang Islam, lebih-lebih lagi di kalangan anak-anak
muda dan remaja kerana ini membawa saharn kepada gejala gejala yang lebih
besar. Sebab itulah dari menularnya permasalahan yang lebih besar maka jalanjalan
yang mendorong ke arahnya mesti dihalang terlebih dahulu. Soal ini
ditegaskan berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Ma'qal
bin Yasar telah menceritakan bahawa Rasulullah pernah bersabda dengan
katanya:

‘Sekiranya ditikam di kepala seseorang kamu dengan sebatang besi adalah lehih
haik baginya dari menyentub kulit wanita yang tidak halal untuk disentuh.’
                                                                                        (Riwayat Baihaki)

Hadis ini menunjukkan bahawa syariat Islam menegah sama sekali
menyentuh jasad wanita yang sihat dan sempurna serta normal, kecuali apabila
wanita itu didapati sakit atau memberi pertolongan cemas ataupun dengan
maksud mengubat, maka ini dibolehkan di sisi syariat sekadar yang sepatutnya
dengan ertikata memberi pertolongan serta disaksi olch orang lain iaitu bukan
herdua duaan dan tidak sekali kali melampaui batasan. (Rujuk Muhd. 'Abdul
Raof Al-Manawi. 1972. hlrn. 258)


        CARA MEMBERI SALAM ANTARA LELAKI DAN WANITA

Suka dinyatakan di sim bahawa Rasulullah s.a.w. sentiasa memberi salam
kepada kaum wanita dengan ucapan ‘Assalamualikum’ serta memberi isyarat
sebagai penghormatan dengan mengangkat tangan sahaja dan tidak bersalaman
dengan berjabat tangan. Soal ini telah diceritakan oleh Asma' binti Yazid melalui
sepotong hadis:

‘Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah melambai di perkarangan masjid pada
suatu hari didapati sekumpulan kaum wanita sedang duduk di sisi masjid. Maka
Rasulullah s.a.w. mengangkat tangannya sebagai tanda penghornnatan dengan
mengucapkan kalimah salam.’
                                                                                        (Riwayat Tarmizi)

Demikianlah perbezaan amalan bersalaman antara lelaki dan perempuan
namun ganjarannya adalah sama di sisi Allah dengan mendoakan semoga
selamat sejahtera, asalkan salam yang diberi itu betul dan ikhlas, Allah sahaja
yang membalas.